افزایش دیابت نوع دو در مادران باردار پر استرس
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی روز سه شنبه، محققان مركز فیزیولوژی استرس در دانشگاه مینه سوتا براساس یك تحقیق دریافتند كه استرس در مادران باردار علاوه بر ایجاد دیابت در آنها، نوزادان آنها را نیز دچار چاقی و افزایش وزن می‌كند كه این مساله مشكلاتی را برای مادر و نوزاد ایجاد می‌كند.

براساس این گزارش، اگر چه فشار و استرس در بدن مادران را نمی‌توان كاهش داد و یا حذف كرد اما می‌توان با دستكاری نوروپپتید NPY Y‌ در چربی احشایی كه ترشح بیش از حد آن در مواقع استرس منجر به افزایش میل غذا می‌شود، از وقوع چاقی ناشی از استرس در نسل بعدی جلوگیری كرد.

براساس نتایج دیگر این مطالعه استرس مادران هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ متابولیكی می‌تواند عارضه پره دیابت (عدم تحمل گلوكز) و چاقی شكمی را در نسل بعدی افزایش دهد و در مادران پر استرس NPY‌ در پلاسما و گیرنده‌های y2‌ در چربی احشایی نقش مهمی را در ایجاد چاقی شكمی و سندروم متابولیك در نوزادان تازه متولد شده ایفا می‌كنند.

به گفته محققان، ترشح بیش از حد NPY‌ در مواقع استرس نه تنها باعث افزایش میل به غذا می‌شود بلكه عوارضی هم چون فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی را به دنبال دارد.

نتایج به دست آمده از این تحقیق مؤید این مسئله است كه با وجود این دلایل بسیار، زنان باردار نباید تحت فشار و تنش قرار گیرند و این تحقیق می‌تواند بینش‌های جدیدی را برای مقابله با اثرات منفی استرس فراهم كند تا حتی در زمانی كه این امكان وجود ندارد، بتوان عوامل استرس‌زا را از میان برد.

اجتمام**9105**1348





:: برچسب‌ها: باغ وحش , لندن , کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 969
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: